SiS sammanfattning av de reformerade inkomstskattereglerna för ideell sektor
Regeringen har i sin budgetproposition för 2014 fullföljt intentionerna att inkomstskattereglerna för stiftelser och andra subjekt inom den ideella sektorn ska reformeras. De lagförslag, som riksdagen har att besluta om och som är avsedda att träda i kraft den 1 januari 2014, bygger till största delen på den lagrådsremiss som regeringen avlämnade under våren 2013. De nya reglerna ska vara bättre anpassade till dagens samhälle. I följande bilaga finner ni SiS sammanfattning av de reformerade inkomstskattereglerna för ideell sektor.
Budgetpropositionen hösten 2013
Regeringen har i sin budgetproposition för 2014 fullföljt intentionerna att inkomstskattereglerna för stiftelser och andra subjekt inom den ideella sektorn ska reformeras. De lagförslag, som riksdagen nu har att besluta om, bygger till största delen på den lagrådsremiss som regeringen avlämnade i våras. Avsikten är att de nya skattereglerna för ideell sektor ska träda i kraft den 1 januari 2014.
Den föreslagna lagtexten samt övrig propositionstext gällande inkostskatteregler för ideell sektor bifogas: Föreslagen lagtext i budgetproppen, utdrag ur budgetpropositionen.
Lagrådsremissen våren 2013
Den efterlängtade lagrådsremissen ”Reformerade skatteregler för ideell sektor” har nu överlämnats till Lagrådet. Sammanfattningen återges här. Hela lagrådsremissen återfinns via följande länk på regeringens hemsida.
Budgetpropositionen hösten 2012
Regeringen aviserar nya skatteregler för stiftelser till den 1 januari 2014.
Utdrag ur budgetproppen: (1.9.3) Inkomstskatteregler för den ideella sektorn
Inkomstskattereglerna för stiftelser är i stort sett oförändrade sedan 1942. De särskilda beskattningsreglerna för den ideella sektorn upplevs i dag många gånger som både otidsenliga och svåra att tillämpa. Den ideella sektorn bedriver ett viktigt arbete i det svenska samhället. Det är regeringens målsättning att de särskilda inkomstskattereglerna för den ideella sektorn ska moderniseras och få en mera tidsenlig utformning. Regeringen har därför för avsikt att gå vidare med Stiftelse- och förenings-skatteutredningens förslag (SOU 2009:65), såvitt avser huvuddelen av förslagen om förändrade ändamåls-, fullföljds-, verksamhets- och öppenhetskrav, med ikraftträdande den 1 januari 2014. Utredningens förslag till finansiering av förslagen bereds vidare inom Regeringskansliet.
Sammanfattning av 2009 års betänkande ”Moderniserade skatteregler för ideell sektor”.
Vad händer med förslaget till nya skatteregler för stiftelser m.fl? — Kort uppdatering per mars 2012
Flera år har nu gått sedan betänkandet ”Moderniserade skatteregler för ideell sektor” (SOU 2009:65) presenterades av Stiftelse- och föreningsskatteutredningen, utredningen finner du här. Dröjsmålet i lagstiftningsarbetet lär bero på såväl politiska skäl som komplexiteten i de materiella frågorna. Från finansdepartementet ges endast beskedet att frågan bereds.
Efter vad vi har hört är planerna att en proposition ska kunna lämnas och riksdagsbeslut fattas inom i vart fall nuvarande mandatperiod — snabbare än så vore givetvis att önska men det är svårt att säga hur realistiskt det är.
SiS har varit i kontakt med olika riksdagsmän, deltagit i diverse seminarier och kontaktat andra organisationer och personer med intresse av att lagstiftningsarbetet ska gå vidare och nya regler kunna antas av riskdagen utan ytterligare fördröjning. Bl.a. träffade vi i början av mars 2012 Skatteutskottets ordförande Henrik von Sydow som var mycket intresserad av frågan och ska ta våra synpunkter vidare. En kontakt med ett antal KD-riksdagsmän har resulterat i att de tagit initiativ till ett seminarium i riksdagen i slutet av mars. Härutöver planeras diverse uppvaktningar såväl av företrädare för departement som av enskilda riksdagsmän eller andra som kan tänkas kunna påverka i frågan.
Medlemmar som har tips om annat påverkansarbete, av vad slag det vara må, är väldigt välkomna att höra av sig — till styrelsen eller direkt till någon i skattegruppen.